Tips voor je werkhouding

Dat te lang op dezelfde plek zitten in een zelfde houding niet goed is voor de gezondheid, weet inmiddels iedereen. Maar hoe je tijdens de werkdag thuis of op de bouwplaats daar verandering in brengt is een ander verhaal. Wij geven je regelmatig een bruikbare tip, zodat jij de dag gezond door komt! 

tip #7 

Thuis aan het werk in verband met het coronavirus? Lees dit artikel uit het AD. 

Tip #6

Heb je een functie waarbij je fysiek bezig bent? Onthoud dan dat het duwen van voorwerpen vaak beter is voor je ledematen dan het trekken. 

Tip #5

Neem om de twee uur even rust en beweeg als u meer dan 2 uur achter elkaar op een computer moet werken.

2 april 2020 - tip #4

Werk je bijvoorbeeld op de bouwplaats en moet je veel tillen? Til altijd met twee handen, houd de last zo dicht mogelijk bij het lichaam, voorkom dat je moet reiken; til niet hoger dan schouderhoogte. 

1 april 2020 - Tip #3

De ruimte tussen de zitting van je stoel en je knieholte mag ongeveer 2 vingers zijn. Zo worden je benen optimaal ondersteund zonder iets af te knellen.

31 maart 2020 - Tip #2

Stel je stoel in op de juiste stand zodat je onderrug ondersteund wordt en je voeten plat op de grond staan en stel het bureau daarbij ook op de juiste hoogte in, zodat je ellebogen een hoek van 90 graden maken.

30 maart 2020 - Tip #1 

De juiste instellingen van je beeldscherm zijn belangrijk: Zorg dat je beeldscherm op ooghoogte staat. Desnoods leg je er een paar boeken onder. Het scherm moet recht voor je staan. Als je rechtop zit en recht voor je uitkijkt, moet de bovenrand van het scherm op kijkhoogte zijn. Je kijkt dus als het ware net iets over het scherm heen als je rechtuit kijkt. In je natuurlijke houding kijk je dan iets omlaag en zie je het midden van het beeldscherm.