Trainee Jesper Reuvers

‘Snel de praktijk leren kennen van zowel techniek, bouw als infra, daarom ben ik hier.’

Jesper Reuvers studeerde Civil Engineering & Management aan de Universiteit van Twente en deed zijn afstudeeropdracht bij Koopmans TBI. Daar hoorde hij van het TBI traineeship. Het leek hem de perfecte kans om de praktijkervaring op te doen die hij tijdens zijn studie miste. Nu werkt hij bij Mobilis TBI waar hij meebouwt aan een tweede sluis in Eefde.

Waarom solliciteerde je naar een traineeship bij TBI?

‘Mijn opleiding was breed en TBI heeft, zoals de naam al zegt, een breed scala aan ondernemingen: in de techniek, de bouw en de infra. Tijdens dit traineeship kom je drie perioden van acht maanden bij drie verschillende ondernemingen te werken. Zo krijg ik alle kans te zien wat bij mij past en leer ik ook de raakvlakken tussen de verschillende disciplines zien.’

Mag je zelf kiezen bij welke bedrijven je komt te werken?

‘Dat overleg je met de directie, maar jouw motivatie is leidend. Ik wilde absoluut in de uitvoering beginnen omdat ik dat het meeste miste tijdens mijn studie. We besloten dat ik dan het beste bij het civieltechnische bedrijf Mobilis kon solliciteren. Daar mocht ik beginnen als werkvoorbereider bij project tweede sluiskolk Eefde. Daarbinnen kreeg ik een eigen onderdeel: de werkvoorbereiding regelen voor de bouw van een nieuwe brug over De IJssel.’

Wat doe je als werkvoorbereider?

‘Ik maak de vertaling van ontwerp naar uitvoering. Dat betekent dat ik een gefaseerde planning maak van alle bouwfasen – wat moet er wanneer worden gemaakt? – en dat ik zorg dat alle benodigde materialen er op tijd zijn. Ik zorg dus eigenlijk dat de uitvoerder zich alleen hoeft bezig te houden met het maken. Door wijzigingen in planningen van andere onderdelen van dit project wijzigde ook de fasering voor de bouw van de brug. Dat betekende dat we ook de gekozen bouwwijze moesten veranderen. We wilden de brug prefab bouwen, hier op het terrein zelf, en later op de juiste plek hijsen. In plaats daarvan moeten we nu kiezen voor storten op de locatie zelf.’

‘Ik maak hier mee hoe de verschillende werkzaamheden elkaar beïnvloeden’

Ervaar jij tussentijdse veranderingen als leuk of vervelend?

‘Ik vind het vooral een uitdaging. Een andere bouwwijze betekent een andere planning die weer gevolgen heeft voor allerlei andere onderdelen en partijen. Tijdens mijn studie leerde je een kloppende planning maken, klaar. Maar in de praktijk blijven zaken veranderen. Ik moet daarop inspelen, anders gaan zaken mis want dit is geen veredelde stage: ik heb een eigen verantwoordelijkheid.’

Levert jouw verantwoordelijkheid geen stress op?

‘Vlak voor de start van elk volgend onderdeel ervaar ik een gezonde spanning, maar geen stress. Ik vind het juist boeiend dat je steeds moet kijken naar de raakvlakken die jouw activiteit heeft met het werk van andere partijen en disciplines. Daar leer ik heel veel van.’

Laten ze je zwemmen of krijg je voldoende begeleiding?

‘Dat is heel goed geregeld, ik heb drie begeleiders. Hier op het werk is er de projectcoördinator van Mobilis die me begeleidt bij mijn dagelijks werk. Vanuit de TBI acdmy word ik met name gecoacht op soft skills. Bij de start van het traineeship doe je een assessment waar persoonlijke ontwikkelpunten uitkomen. Ik ben bijvoorbeeld minder goed in prioriteren en resultaatgericht werken. In de gesprekken met mijn coach heb ik ontdekt dat ik dat wel doe voor anderen die me nodig hebben, maar niet zozeer voor mezelf. Nu maak ik actielijstjes en merk ik dat ik plezier krijg in het afvinken van de acties. Door dat plezier aan te boren, motiveer ik mezelf om resultaatgerichter te werken. Mijn derde begeleider is een mentor van een ander TBI-bedrijf die me vooral bijstaat bij mijn carrièreontwikkeling. Zijn begeleiding loopt dus de hele periode door. Hij is projectmanager want dat is de functie die ik mij als doel heb gesteld. Hij adviseert me welke stappen ik het beste kan zetten op weg naar dat doel.’

Op welke momenten denk je: ‘Yes, daar doe ik het voor.’?

‘Dat is ofwel als ik iets nieuws heb geleerd, ofwel als ik iets heb gedaan waar anderen zichtbaar blij mee zijn. Een voorbeeld van het eerste betreft de techniek die hier wordt toegepast. De sluis krijgt een segmentdeur, dat is een deur die opent door omlaag te kantelen, naar de kanaalbodem. Dat is uniek voor Nederland! Daarbij kan deze deur zo’n hoge waterdruk aan dat hij eventuele uitval van de tweede deur zou kunnen opvangen. Een voorbeeld van collega’s blij maken is als ik iets aankaart in de planning waar anderen geen rekening mee hebben gehouden of dat ik tijdig ontdek dat de maakbaarheid van een bepaald onderdeel onhaalbaar is. Dan voorkom ik problemen.’

‘Hier zie je wat duurzaamheid in de praktijk betekent’

Je hebt een elektrische auto van de zaak. Wat betekent duurzaamheid voor jou?

‘Wie kan duurzaamheid nu niet belangrijk vinden? Als mens wil je bewust leven en als werknemer wil je bij een milieubewust bedrijf werken. In onze sector valt nog heel veel te winnen, en de aandacht daarvoor is er bij TBI. Zo wordt deze sluis energieneutraal in gebruik doordat het een eigen veld zonnepanelen krijgt. Verder zijn de CO2-voetafdruk in het materiaalgebruik en de logistiek (aanvoer per schip) zo klein mogelijk gehouden. TBI werkt hard aan verduurzaming en om die reden krijgen de trainees ook allemaal een 100% elektrische auto.’