Delft Hyperloop

TBI is hoofdsponsor, en praktische partner, van Delft Hyperloop

TBI is de hoofdsponsor van Delft Hyperloop VI, een D:Dream team van de TU Delft. Al sinds 2016 werken opeenvolgende studententeams aan de ontwikkeling van een hyperloop, een soort buizenpost waarmee mensen en vracht supersnel en heel energiezuinig kunnen worden vervoerd. Van 18 tot 24 juli wordt in Hilversum de European Hyperloop Week gehouden. Daar geeft Delft Hyperloop, samen met 32 andere teams uit de hele wereld, een competitieve demonstratie van de resultaten die zij al hebben geboekt. 

Het idee van een ‘luchtdruktrein’ stamt al uit 1800, maar kreeg een nieuwe impuls toen Tesla’s CEO en SpaceX-oprichter Elon Musk in juni 2015 de Hyperloop Pod Competition startte. SpaceX bouwde een testbaan op halve schaal van 1,6 km lang, naast hun hoofdkantoor in Californië. Studententeams, maar ook bedrijven, konden meedoen aan deze competitie die in 2017 werd gewonnen door het eerste Nederlandse studententeam van de TU Delft dat zich Delft Hyperloop noemde. 

De technische uitkomsten van deze en andere competities zijn voor iedereen beschikbaar om op door te bouwen. Het einddoel is te komen tot een openbaar vervoersnetwerk met trajecten van twee bijna luchtledige pijpen, waardoor capsules worden voortgestuwd met een snelheid tot 1200 km/h. Hiermee zou je afstanden tot 1000 kilometer in een uur kunnen afleggen.

Teamlid Hilde den Boer bij de hyperloop pod, waar alle sponsoren op afgebeeld zijn.

38 studenten wijden hier een vol jaar aan

Bastiaan Deul is een van de 38 leden van het alweer zesde team van Delft Hyperloop. Hij is derdejaars student Lucht- en Ruimtevaarttechniek. Voor zijn fulltime deelname aan het D:Dream team nam hij een tussenjaar op dat de TU erkent als een extracurriculaire activiteit. Bastiaan: ‘Dit jaar zijn we als studententeam ook een officieel D:Dream team. Dat betekent dat we in de Dream Hall mogen werken waar allerlei apparatuur staat en instructeurs aanwezig zijn die ons met de bediening helpen. Ons team is opgedeeld in verschillende departments en functies. Ik ben Mechanical Engineer en werk aan het noodremsysteem van de hyperloop. Dat houdt in dat ik ook bedrijven benader als ik bijvoorbeeld onderdelen of kennis nodig heb.’

TBI gevraagd als sponsor

Delft Hyperloop benaderde TBI voor een sponsorship. TBI was bij de TU Delft al bekend van eerdere sponsorships. In 2014 steunde TBI het energieneutrale renovatieconcept voor rijtjeshuizen Prêt-à-Loger. In 2018 en 2019 sponsorde de bedrijvengroep het Vattenfall Solar (autorace-)Team. In 2019 werd ook team MOR (Modular Office Renovation) gesteund, dat inefficiënte kantoren transformeert tot duurzame appartementen. Ook deze aanvraag van Delft Hyperloop werd al snel gehonoreerd. Bestuursvoorzitter van TBI Holdings Bart van Breukelen: ‘Het realiseren van duurzame oplossingen staat centraal in onze strategie. Daarbij houden onze medewerkers van (bouw)technische uitdagingen én inpassingsvraagstukken. Het hyperloop systeem mag een long shot zijn, maar het spreekt zeker tot onze verbeelding.’ 

Een zwevende pod

Het systeem waar Delft Hyperloop voor kiest is elektromagnetische levitatie en voortstuwing. Elektromagnetische levitatie houdt in dat de capsule (de pod) aan de bovenzijde is voorzien van magneten die hem met een permanent magnetisch veld naar de bovenliggende balk, ofwel de baan, trekken. Elektromagneten op de baan die naar min schakelen duwen de pod een paar millimeter naar beneden waardoor hij contactloos onder de balk blijft zweven. Zou de stroom uitvallen, dan klapt de pod omhoog om tegen de baan te kleven. Bastiaan: ‘Het lukte ons de pod te laten zweven, maar niet om hem stabiel te laten hangen, hij bleef deinen. Een collega die de softwarematige aansturing hiervan onder zijn hoede had, was ziek. Daarop benaderden we TBI met de vraag of zij ons konden helpen. TBI bracht ons in contact met Croonwolter&dros, een van de negentien bedrijven binnen hun groep.’

Software schrijven voor elektromagnetische levitatie 

Binnen Croonwolter&dros werd de vraag van Delft Hyperloop doorgespeeld naar Software Engineer Danny Ooijen van de afdeling Technische Automatisering en Informatisering. Danny: ‘Mijn collega Dennis Suijkerbuijk en ik zaten net tussen twee projecten in, dus wij gingen kijken, maar hadden geen idee of we konden helpen. Wij doen heel veel regelingen in de industrie, maar daar is het meeste werk vaak al gedaan door de leverancier. Nu kwamen we in een R&D-omgeving. Aan de andere kant hebben we veel praktijkervaring. Vandaaruit deden wij met suggesties als: heb je dit al eens geprobeerd?’ Door systematisch steeds andere getallen in te voeren werd het levitatiegedrag stabieler en werd duidelijk dat er een heel patroon aan sturing nodig was om de pod stil te laten hangen. Maar dat is gelukt.’

Software Engineer Danny Ooijen (Croonwolter&dros) en Mechanical Engineer Bastiaan Deul (Delft Hyperloop)

Softwareproblemen met het remmentest

Bastiaan: ‘Zelf had ik een probleem met de opstelling van de remmentest. Deze constructie, met een elektromotor, een vliegwiel en een remschijf, is in de loop der jaren door de opeenvolgende teams op verschillende locaties opgebouwd. Bij de overdracht was steeds wel aandacht voor hoe het werkte, maar minder voor hoe het precies in elkaar stak. Dus toen het niet werkte, was het lastig vaststellen wat er mis mee was. Het mechanische deel was door het vorige team goed in elkaar gezet, maar het elektrische deel was een rommeltje. Daarbij bleek een frequentieregelaar, die netspanning omzet naar het motorvermogen, kapot en waren de instellingen niet opgeslagen. Het instellen van de nieuwe regelaar zou me waarschijnlijk wel lukken, maar het zou me weken kosten. Ik nam contact op met Danny en Dennis. Zij kwamen langs en wisten stap voor stap de juiste regeling in te stellen.’

Nieuwe elektrische opstelling

Danny: ‘Daarbij zijn wij heel erg gericht op veiligheid. Voor een proefopstelling ben je geneigd om wat kabels aan elkaar te knopen die gewoon op de grond liggen, maar wij werken voor klanten waarbij we iets achterlaten dat veilig en werkbaar moet zijn en dat er ook nog netjes uitziet. Dus wij hebben er weer twee collega’s bijgehaald, Service Engineers Corné de Jong en Marnix van den Heuvel die een inventarisatie maakten van wat nodig was om de elektrische opstelling te verbeteren. Daarna zijn ze teruggekomen met allerlei spullen uit ons magazijn, die over waren van opdrachten, en hebben ze twee kasten geïnstalleerd met genummerde klemstroken en keurig kabels gelegd.’ Bastiaan: ‘Nu kunnen we eenvoudig nieuwe sensoren inprikken of kabels oversteken wanneer je iets aan het uitzoeken bent.’

Teamlid Wouter Lettinga bij de pod, zonder schild

Teamlid Eliot Watson verwijdert een beschermbox van één van de magneten

Naast bouwen, ook studies schrijven

Tijdens de wedstrijd van de European Hyperloop Week draait het niet alleen om wat fysiek is gebouwd, maar ook om verschillende onderbouwingen van de businesscase. Zo is een technische studie geschreven over de hoeveelheid energie die de realisatie van een hyperlooptraject zou vragen. Een ander whitepaper gaat over hoe je de aanbesteding van de bouw ervan zou kunnen organiseren. Bij de productie van beide whitepapers kregen de studenten ondersteuning van managers van verschillende TBI-bedrijven. Andersom leerde TBI ook van de studenten. Voor een groep van TBI-medewerkers werd door de studenten een excursie georganiseerd waarin zij vertelden hoe Delft Hyperloop erin slaagt om een project te continueren waarbij elk jaar weer een compleet nieuw team het stokje overneemt.

De week der waarheid

In de derde week van juli mag het team van Delft Hyperloop VI zich bewijzen. Waarmee gaan zij de jury imponeren? Bastiaan: ‘Allereerst gaan we laten zien dat de pod van onze hyperloop actief kan zweven. Verder, nog belangrijker, laten we zien dat ons voortstuwingssysteem in twee richtingen werkt, waardoor we op en neer langs de baan kunnen. Daarnaast hebben we voor het eerst binnen Delft Hyperloop een actief koelsysteem aangelegd dat het voortstuwingssysteem koelt.’ 

Meer weten over Delft Hyperloop?

Stuur artikel door