Bart van Breukelen

Bart van Breukelen: ‘Onderaannemers in 2020 williger om werk aan te nemen’

Bron: Cobouw , Marc Doodeman

Bart van Breukelen, Voorzitter Raad van Bestuur TBI, heeft ondanks goed gevulde orderboeken in de woning- en de utiliteitsbouw vrees voor vertragingen door stikstof en PFAS. “Bij grote gebiedsontwikkelingen zoals de Merwedekanaalzone ga je daar tegenaan lopen.”

“Het orderboek is goed gevuld. Ik ben optimistisch over 2020”, zegt Bart van Breukelen over de woningbouw en de utiliteitsbouw. Wel ziet hij dat in de projectontwikkeling het steeds moeilijker is om complexe binnenstedelijke projecten “rond te rekenen”. “De wal keert het schip: gebouwen zijn te duur geworden.” Modulair bouwen en industrialisatie staan niet voor niets hoog op de strategische agenda van TBI. “Als je kijkt naar de Maastunnel die we hebben gerenoveerd, dan zie je dat de tweede tunnelbuis veel sneller en beter ging dan de eerste. Daar moeten we naartoe. We kunnen alleen faalkosten verminderen als we gaan repeteren.”

Eigen projectontwikkelaars moeten anders denken

Om de mogelijkheden van modulair bouwen te benutten, wil TBI vroeger in het project aan tafel zitten met opdrachtgevers om de ontwerpaanpak te bespreken. “Daarna kan je zeggen tegen de architect: ga ermee aan de slag. Maar dan moet je wel die positie aan tafel hebben. Dat hebben we vaak nog niet. Ook onze eigen projectontwikkelaars moeten anders gaan denken.”

Op korte termijn blijft de stikstof- en PFAS-problematiek een van de grootste hoofdpijndossiers. “Vooral bij infrastructuur en grote gebiedsontwikkelingen zoals de Merwedekanaalzone ga je daar tegenaan lopen.” Gecombineerd met de sterke daling van het aantal vergunningen voor nieuwbouwwoningen maakt dat hem pessimistisch over het aantal woningen dat de komende jaren in Nederland gebouwd gaat worden. “Dat gaat niet in de buurt komen van de 75.000 woningen.”

Aantal opdrachten schaarser

Bart van Breukelen verwacht dat de stijging van de bouwkosten in 2020 zal “afvlakken”. Onderaannemers zullen door de stikstof- en de PFAS-problematiek “williger” zijn om werk aan te nemen. Het aanbod aan opdrachten is immers schaarser waardoor meer concurrentie ontstaat. “Dat zou voor de inkoop gunstiger kunnen zijn.” De prijzen zouden kunnen dalen en ook de beschikbaarheid van onderaannemers en bouwmaterialen neemt toe. “Je kan bijvoorbeeld sneller heipalen krijgen.”

Aan de infrakant ziet hij dat het orderboek “niet overvol” is. Ook zijn er vertragingen op projecten door PFAS en stikstof en helpt het uitstellen van projecten in de Aanbestedingskalender van Rijkswaterstaat ook niet mee. TBI voert op dit moment twee grote infrastructurele werken uit in bouwcombinaties: de A13/A16 en de Rijnlandroute. De uitvoering van de landtunnel A13/A16 ligt deels stil, omdat er 3 miljoen kuub zand nodig is om de grond voor te belasten. Het zand mag volgens Bart van Breukelen niet uit de Noordzee komen. “De regelgeving is heel complex. Ik had het verstandiger gevonden als de overheid over PFAS had gezegd: ‘Beste mensen, u leeft al tien jaar tussen het spul. We gaan een jaar nadenken over de oplossing, u hoort van ons.’ Je kan niet in één keer op de noodrem staan. De overheid is in een kramp geschoten. Het is bitter dat de bouw daar de dupe van is.”

Meer vraag naar gebouwen van hout

Op het gebied van duurzaamheid ziet hij de vraag naar houten gebouwen toenemen. “Gemeenten vragen er meer naar.” Zelf heeft TBI twee houtbouwprojecten op zijn naam staan: de woontoren HAUT en de Triodos-bank. Maar volgens Bart van Breukelen wordt het duurzamer maken van beton een minstens even grote opgave komend jaar.

Artikel door Marc Doodeman. Gepubliceerd op 9 januari 2020. Bekijk het originele artikel op www.Cobouw.nl

Stuur artikel door