Voormalig trainee Jeroen van de Loo (periode 2)
‘Na werken bij een aannemer leer ik een bouwproject nu te zien vanuit het perspectief van de onderaannemer’
Jeroen van de Loo vertelde al eerder over de start van zijn TBI-traineeship. Toen werkte hij als werkvoorbereider bij J.P. van Eesteren mee aan de bouw van het fraaie wooncomplex Q Residences in Amsterdam Buitenveldert. Tijdens dit project kwam hij in aanraking met Voorbij Funderingstechniek. Hij besloot om de tweede van zijn drie werkperiodes als engineer bij dit bedrijf aan de slag te gaan.
Als je terugkijkt op je tijd als werkvoorbereider bij een bouwbedrijf, wat heb je dan vooral geleerd?
‘De grootste winst zat ‘m vooral in wat ik leerde op het persoonlijke vlak. Ik kon in sommige situaties nog wat twijfelend of afwachtend zijn. Dat waren mijn collega’s in het uitvoeringsteam totaal niet. Die blaakten van zelfvertrouwen. Aan hen heb ik me echt opgetrokken. Een ander persoonlijk punt betreft planning. Dat was al een aandachtspunt, maar daarin heb ik me verder kunnen verbeteren.’
Bij Q Residences zou je ook een mock-up bouwen van een toekomstige woning. Kwam dat nog af binnen jouw werkperiode?
‘Net niet. Samen met collega Dennis heb ik alles wat hiervoor nodig was voorbereid, maar ik was net een paar weken weg toen het werd opgeleverd. Ik ben nog wel wezen kijken en het zag er netjes uit.’
Waarom viel je keus op Voorbij Funderingstechniek voor je tweede periode?
‘Ik zie mezelf in de toekomst bij een aannemer als J.P. van Eesteren werken en het leek me waardevol om dan ook ervaring te hebben bij een onderaannemer. Voorbij Funderingstechniek werkt als onderaannemer veel samen met bouwbedrijf J.P. van Eesteren, en ik merkte bijvoorbeeld dat de planningen van beide partijen soms niet gelijk opgaan. Over die verschillen wil ik meer weten. Daarbij sluit Voorbij Funderingstechniek goed aan bij mijn studie Civiele Techniek en is het ook nog eens een heel leuk bedrijf om te werken, met zeer behulpzame collega’s en mooie projecten.’
Wat doe je nu bij Voorbij Funderingstechniek?
‘Ik werk als constructeur op de engineeringsafdeling. Daar ontwerp ik paalfunderingen en damwanden en reken ik ze door. De basiskennis hiervoor heb ik vanuit mijn studie. En voor wat ik niet weet, kan ik terecht bij mijn vaste begeleider, het afdelingshoofd en mijn collega’s, die allemaal ruim de tijd voor me nemen. Toen de corona-epidemie uitbrak, gingen veel collega’s thuiswerken waardoor ik naar de zaak kon blijven komen. Inmiddels ben ik zodanig wegwijs in de processen dat ik ook thuis kan werken.’
Kun je schetsen wat je werk inhoudt?
‘Anders dan het project bij J.P. van Eesteren waar je als werkvoorbereider wel meer dan twee jaar fulltime aan werkt, zijn de doorlooptijden hier veel korter waardoor ik veel verschillende opdrachten realiseer. Een daarvan is een onderdeel van de RijnlandRoute: de Torenvlietbrug. Daarbij moet in water worden geheid. Dat kan door de heikraan op een ponton te plaatsen of door tijdelijk een staalconstructie in het water te plaatsen waar de kraan op kan rijden. Omdat voor een ponton geen ruimte is, werd ik gevraagd om de staalconstructie te ontwerpen. Ik moet dus uitzoeken wat voor kraan daar straks op komt te staan, en aan de hand van het gewicht kan ik de maten van de stalen liggers bepalen en vaststellen waar die door staanders moeten worden ondersteund. Uit het bodemonderzoek kan ik afleiden hoe diep de staanders de bodem in moeten.’
Maar hoe gaan die staanders dan de bodem in? Dan heb je toch evengoed ook een heikraan nodig?
‘Die vraag stelde ik ook aan mijn begeleider, maar er zijn dus lichtere heikranen die verder kunnen reiken en vanaf de kade kunnen heien. Ik kreeg een case te zien waarbij Voorbij Funderingstechniek dit al eerder zo heeft gedaan. Maar ik heb ook veel kleinere opdrachten. Een uitvoerder moet bijvoorbeeld een kraan opstellen en stuurt mij een foto van drassige grond met de vraag of we kunnen berekenen of de kraan hier veilig kan staan. Het kan ook zijn dat er eerst een halve of hele meter zand moet worden gestort. Dan moet je ineens heel snel schakelen en dat is leuk.’
TBI vindt duurzaamheid heel belangrijk. Merk je dat ook in jouw werk?
‘Jazeker, sinds juni dit jaar draait het complete machinepark van Voorbij Funderingstechniek op HVO 100. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en is een synthetische, dus niet-fossiele, diesel gemaakt van afval- en reststromen. HVO heeft een veel lagere uitstoot van schadelijke stoffen dan gewone diesel. Ook wordt geleidelijk overgestapt naar elektrisch materieel. Vanuit TBI krijg je als trainee ook een elektrische leaseauto. Een andere vorm van duurzaamheid is besparen op materiaal. Door slim te ontwerpen kun je met minder staal en beton toe en dat scheelt je natuurlijk geld.’
Merk je dat Voorbij Funderingstechniek onderdeel is van het grotere TBI?
‘De andere TBI-ondernemingen komen we vaak tegen als opdrachtgevers, maar met het andere infrabedrijf, Mobilis, werken we structureler samen. Zo is er het platform ‘De Keet’ waar wij als TBI Infra kennis delen en waar je ook vragen kunt stellen. Ook trekken we vaak samen op met Mobilis in een bouwcombinatie, dus als gelijkwaardige partners. Daarnaast hebben onze constructeurs regelmatig overleg met die van hen.’
Heb je in deze coronatijd nog wel contact met de andere TBI-trainees?
‘Dat is om die reden wel minder geworden. Vanuit de TBI acdmy kregen we een online training en later, toen het weer even mocht, ook een tweedaagse live training. Verder zijn we in een groepje van vier trainees gestart met een Business Challenge. Daarin geef je jezelf als groep een verbeteropdracht. Wij kozen ervoor om te kijken hoe we kennisdeling tussen de werkvoorbereiders van J.P. van Eesteren kunnen verbeteren. Stel, een werkvoorbereider krijgt voor het eerst te maken met een onderwaterbetonvloer. Hoe komt hij in contact met een collega die daar veel ervaring mee heeft? Werkvoorbereiders zitten op hun eigen projecten door het hele land en komen elkaar zelden tegen. Aan deze opdracht werken we nu een middag per week. Daarnaast hebben we informeel contact. Zo grepen we de ontvangst van een borrelpakket van TBI aan om een online pubquiz te houden met de nieuwe lichting trainees, en houden we elke twee weken een online koffiemomentje.’
Weet je al wat je hierna wilt gaan doen?
‘Ik wil nog iets in de T(echniek) van TBI gaan doen en zou meer willen leren over installatietechniek, dus Croonwolter&dros zou wel eens de ideale plek kunnen zijn. De innovatie, ook in duurzaamheid, gaat in de installatietechniek heel snel.’