Voormalig trainee Geerte Kotteman
‘Ik wilde de praktijk in, de verschillen zien tussen ontwerp en uitvoering’
Geerte Kotteman wilde met haar bachelor Civiele Techniek en master Structural Engineering van de TU Delft aan de slag bij een aannemer. Haar stage en afstudeeropdracht bij een ingenieursbureau hadden de behoefte aan meer praktische werkervaring aangewakkerd. Die doet ze nu op als TBI-trainee bij infrabedrijf Mobilis.
Hoe kwam je bij TBI terecht?
‘Ik wilde graag bij een grote aannemer gaan werken, omdat ik al ervaring had opgedaan bij twee ingenieursbureaus en ik praktischer en tastbaarder werk wilde doen. Aanvankelijk dacht ik niet zozeer aan TBI omdat het een groep van heel veel verschillende ondernemingen is. Ik vroeg me af of je wel makkelijk van het ene naar het andere bedrijf zou kunnen overstappen. Een trainee van TBI vertelde me dat dit heel goed kon, juist tijdens een traineeship, en hij was erg enthousiast. Ik solliciteerde via een recruitmentbedrijf en werd bijna afgewezen omdat ik geen rijbewijs had. Daarop zei ik overmoedig dat ik voor de start van het traineeship - wat binnen twee maanden zou betekenen - mijn rijbewijs zou halen, en mocht ik door naar de volgende gespreksronde met TBI. Ik werd aangenomen, mijn rijbewijs had ik nog niet, onder andere vanwege corona, maar ik kreeg een NS-Business Card die straks een elektrische auto van de zaak wordt.’
Tijdens je traineeship werk je acht maanden bij drie verschillende TBI-ondernemingen. Hoe koos je je eerste werkplek?
‘Ik vond dat lastig om te bepalen, maar kreeg daar gelukkig de juiste sturing bij. Omdat ik Structural Engineering heb gestudeerd, waren zowel infra als utiliteit goede opties en werd voor het eerste gekozen: bij Mobilis. Een project dat goed te bereiken is met het openbaar vervoer is de uitbreiding van Station Geldermalsen. Daar worden twee nieuwe perrons en een reizigerstunnel met drie entrees gebouwd door de Lingense Alliantie, een combinatie van ProRail, Dura Vermeer en Mobilis.’
Je bent pas drie maanden aan de slag, maar kun je vertellen wat je tot nu toe deed?
‘Ik wilde heel praktisch bezig zijn dus ging meelopen in de uitvoering. Daar heb ik ook geholpen met beton storten en trillen. Dat was heel leuk. Als je je armen uit de mouwen steekt en een praatje en grap maakt, word je snel met iedereen vrienden. Ik heb ook een kraan gehuurd en toen hij arriveerde voelde dat echt als ‘mijn’ kraan.’ Je doet dan klussen die een paar uur duren, waardoor ik na een maand toe was aan werk met een langere doorlooptijd. Daarop begon ik in de keet (wat ze bij de uitvoerders ‘binnen’ noemen) waar ik me bezighoud met de bouwkundige werkvoorbereiding van de afbouw van de tunnel. Dat betekent dat ik veel contact heb met leveranciers voor het bestellen van steenstrips, vloertegels, trapleuningen en dat soort zaken.
Kom je hierbij zaken tegen die je niet had verwacht?
‘Ja. Zo blijkt dat we bouwen terwijl het ontwerp nog niet helemaal af is. Het ontwerp heeft weliswaar een voorsprong, maar soms dreigt de uitvoering het ontwerp in te halen. Dan is het bijvoorbeeld tijd om steenstrips te bestellen, maar is de keuze voor het type nog niet gemaakt. Ik vind het dan heel interessant om te zien hoe dat gaat en hoeveel partijen hier iets over te zeggen hebben.’
Wat heb je geleerd?
‘Ik wist al wel dat tijdens het bouwen zaken vaak nét iets anders worden uitgevoerd dan dat ze vooraf zijn bedacht, maar ik heb nu gezien hoe dat komt. Ook nu ik in de keet werk, loop ik elke dag een rondje over de bouwplaats en dan vraag ik van alles en nog wat. Bijvoorbeeld waarom er plastic dopjes in het beton zitten. Dan blijkt dat daar schroefdraad in zit waar later wapening, zogenaamde stekeinden, in geschroefd kan worden. Normaal zou de wapening eruit steken, maar daar was onvoldoende ruimte voor. En in de keet leer ik veel over het proces, bijvoorbeeld over waar het werk van het ontwerpteam stopt en dat van het uitvoeringsteam begint. Die grens is minder vanzelfsprekend dan ik dacht.’
Hoe word je begeleid?
‘Je krijgt als trainee drie begeleiders. Er is een mentor die je gedurende het complete traineeship begeleidt, een begeleider op je werkplek en een coach. Mijn mentor is toevallig ook iemand van Mobilis en met hem praat ik over waar ik in de toekomst heen wil. Dan heb ik een begeleider, die me bijstaat bij alles waar ik in mijn werk tegenaan loop. Tot slot is er de coach vanuit de TBI acdmy, waar ik nog geen een-op-een afspraak mee heb gehad. We hebben elkaar wel ontmoet tijdens de eerste van de zeven tweedaagse trainingen die we als trainees krijgen. Tijdens die trainingen, in een hotel in de bossen, besteedt TBI aandacht aan je soft skills, wat ik heel goed vind en wat ook een reden was om voor TBI te kiezen.’
Kun je vertellen wat je leerde tijdens die tweedaagse training?
‘Dat het goed is om verschillende mensen op verschillende manieren te benaderen en dat ook te laten afhangen van de situatie. Bij iemand die heel druk is, is het beter om snel en doelgericht je vragen stellen om te voorkomen dat je vraag niet aan bod komt. Andersom kun je andere mensen juist beter rustig benaderen. Ik ontdekte dat ik de neiging heb mijn vragen eerst zorgvuldig af te wegen voor ik ze durf te stellen. Is het wel een goede vraag? Maar eigenlijk blijken de vragen die direct in me opkomen wel degelijk goed genoeg om te stellen. Daar oefen ik nu mee door sneller mijn vragen te stellen, zonder er lang over na te denken.’
Hoe is je contact met de andere TBI-trainees in coronatijd?
‘Gisteren hadden we met z’n allen een excursie naar De Groene Boog, waar twee trainees ons een presentatie en een rondleiding gaven. Maar wel online. Trainee Alexander klom hierbij in een 30 meter hoge heimachine om ons via de camera het project te laten zien. Eerder kregen we een ‘live’ dagcursus over veiligheid met in de middag een slipcursus (waaraan ik dus helaas niet kon deelnemen). En onlangs hielden we een online pubquiz met de trainees van dit en van vorig jaar.’
Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jou?
‘Ik zou niet willen werken voor een oliemaatschappij of een baggeraar die een eiland opspuit voor een sjeik die er vervolgens niets mee doet. De aannemerij mag een conservatieve branche zijn waar nog veel kan worden verduurzaamd, maar wat er wordt gebouwd is van grote waarde. Ik zou daarom willen bijdragen aan het verder verduurzamen van deze sector. TBI is daar ook volop mee bezig. Zo ontwikkelde Mobilis een e-CO2tainer waarmee je op de bouwplaats je elektrische auto met groene stroom kunt opladen. Maar de grootste winst is natuurlijk te behalen in het bouwproces en daar is de opdrachtgever het meest bepalend in. Wij kunnen CO2-arm beton aanbieden, maar wil hij de meerprijs daarvan betalen?’
Weet je wat je in je volgende werkperiode wil gaan doen?
‘Misschien naar utiliteitsbouwer J.P. van Eesteren om de verschillen met infra te zien. Of naar Croonwolter&dros, want techniek vind ik ook boeiend. Er komt ook zoveel techniek in de tunnels die wij nu bouwen. Ik zou in elk geval een compleet andere functie willen hebben, meer de proceskant op en al meer richting een managementfunctie. Na mijn studie miste ik de praktijk, nu mis ik het maken van sommen.’