Expeditie Gratis Wonen op volle kracht vooruit!

23 jan 2017

gratiswonen

De expeditie is vertrokken naar bestemming onbekend. Met altijd in het vizier: gratis wonen. Maar hoe kom je daar? De koers wordt bepaald aan de hand van de beproefde VOORT-methode van Gijs van Wulfen. We gaan van een fase van Vertrekken - Ontdekken - Ontwikkelen - Reflecteren naar Terugkeren. Een ding staat vast in dit dynamische proces: op 15 maart presenteren de 4 teams ('Stad van Strax'; 'Digitaal Wonen'; 'CenterCity' en '100% Woongeluk met 50% korting') een sluitende innovatieve business case.

Van 1000 ideeën naar 6 concepten
Na zes weken ontdekken van klantgesprekken, klantfricties en kansrichtingen is nu de ontwikkelfase aangebroken. Medio januari hebben de teams een zeer intensieve pressure cooker ondergaan. Deze dagen stonden in het teken van het omzetten van die inspiratie naar ideeën en concepten. Hierbij is de input gevraagd van outsiders. De animo om deel te nemen aan deze tweedaagse pressure cooker sessie was groot! Ondernemingen waaronder Philips Lighting, Peerby, Athlon Lease, Bundles, Sparked, ABB, Arttenders, LiveFree, Amsterdam Smart City en Pon dachten graag mee. "Het is duidelijk dat Expeditie Gratis Wonen ook buiten de bouw- en vastgoedsector grote aantrekkingskracht heeft!" concludeert projectleider Rick van den Bos.

De frisse blik van buiten - outsiders denken mee
Het enthousiasme van de outsiders leverde verrassende inzichten op. "De outsiders hebben ons door een hele andere bril laten kijken. Neem bijvoorbeeld Philips die de omschakeling maakt van een product verkopen (lampen) naar een service (verlichting). Waarom maken wij huizen als product en zorgen we niet voor de service leven?" vraagt Niek Polak (facilitator Stad van Strax) zich af. Een van de outsiders - die zich overigens al snel een insider voelde - gaf aan dat het "heel waardevol was om alle ideeën te genereren en toe te werken naar concrete oplossingen".

Henk Draijer (facilitator 100% Woongeluk) benoemt "de enorme berg energie die vrijkomt bij het genereren van de ideeën en de hele hoeveelheid geeltjes" als hoogtepunt van deze pressure cooker. Ook Gijs Liu (facilitator CenterCity) benadrukt "de energie die nog na twee dagen vrijkwam toen iedereen zijn winnende concept mocht presenteren aan de groep".

Maar ideeën leveren ook dilemma's op. "Je weet dat je veel weet, maar tegelijkertijd weet je ook dat je bijna niets weet." zegt Douwe van den Wall Bake (facilitator Digitaal Wonen). Maar, zo geeft Niek Polak aan: "Het is mooi om te zien dat we na twee intensieve dagen, met veel nieuwe inspiratie, uiteindelijk toch grotendeels uitkomen op denkrichtingen die we bij aanvang in november ook boven water hadden gekregen. Dit is de bevestiging dat we goed bezig zijn!"

We willen dan ook de volgende personen bedanken voor hun bijdrage; Wouter Buijze (Bundles), Dirk Minnebo (IamBNB), Wietse Verheul ( Plusiames - Verwey Vastgoed), Ellen van Riet (Amsterdam Smart City), Jacco van Plateringen (Fetim Group), Hugo van der Spek (Peerby), Anna Dekker (Placemakers), Bas Stok (Heineken), Paul Bouwmeester en Derk van Manen (Athlon Lease), Frank Peelen en Jochem Crooijmans (Philips Lightning), Sybren Bouwsma (Seats4Silence), Minka Haverkorn (Buitenom), Faye Ellen (Attenders), Tom Krouwels (LiveFree), Jeroen Pat (TBI KennisLAB), Nynke Willemsen (Seats2Meet), Dick Lourier (Sparked), Jor Fakkeldij (Eigen Haard), Ron van Beek (ABB), Rene Ritmeyer (010Works), Carl van Dyck (BRIL), Tymen Reijnders (Space&Matter) en Matthijs Boon (Pon).

De volgende stap: wat vindt de klant ervan?
De ideerichtingen met de meeste potentie zijn gekozen en per team uitgewerkt tot 6 product-/dienstconcepten. Alleen wat vindt de klant hiervan? Is dit daadwerkelijk een product of dienst wat de oplossing biedt voor zijn of haar probleem? We gaan het de komende weken toetsen. Gaan het gesprek met elkaar aan en zo blijft de ontdekkingstocht van Expeditie Gratis Wonen in volle gang!

Meer weten? Lees de wekelijkse reisverhalen van deelnemers in ons blog- en vlogboek op www.expeditiegratiswonen.nl en volg ons op LinkedIn.