‘Constante innovatiemotor gedreven door de consument’

01 jan 2015

Consumenten in de woningmarkt willen niet meer lang wachten op een homogene nieuwbouwwoning. Kopers willen inspraak in het proces en een woning laten bouwen volgens de eigen wensen en smaak. Maar het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven. Onmogelijk? Niet met de verschillende concepten uit het TBI WOONlab, een samen- werking tussen TBI-ondernemingen ERA Contour, Hazenberg Bouw en Koopmans Bouwgroep. Het TBI WOONlab realiseert nieuwbouwconcepten waarin de consument co-producent is.

VAN ZELDZAAMHEID NAAR WERKELIJKHEID

De consument die zelf zijn woning ontwerpt, samenstelt en laat bouwen. In Nederland was dit tot voor kort zeldzaam, maar dankzij het TBI WOONlab is dat nu werkelijkheid. Er zijn verschillende concepten die elk een ander segment van de markt aanspreken. Het beterBASIShuis richt zich WOONlab. ‘We hebben de standaarden neergezet, maar die zijn jaarlijks aan innovatie onderhevig. We leren het meest van de input van de consument. Er is vanuit senioren bijvoorbeeld vraag naar slapen en sanitair op de begane grond. Dit hebben we meegenomen in de ontwikkeling. De concepten zijn dus een constante innovatiemotor, gedreven door de consument.’

INNOVATIEVE, INTEGRALE SAMENWERKING

TBI-ondernemingen ERA Contour, Hazenberg Bouw en Koopmans Bouwgroep zijn de trekkers van het TBI WOONlab, maar in de uitvoering is er samenwerking met andere TBI- ondernemingen. Bijvoorbeeld met WTH voor de vloerverwarming, met Voorbij Prefab Beton voor de levering van prefabbetoncasco’s en met Comfort Partners op het gebied van installatie. ‘De concepten zorgen ervoor dat de verschil- lende TBI-ondernemingen echt integraal gaan samenwerken’, vertelt Bianca Seekles, directeur van ERA Contour. ‘Dit bevordert de innovatie en duurzaamheid. Dankzij de productinnovatie die door deze samenwerking ontstaat, kunnen we de woningen goedkoop en snel realiseren.

SAMENWERKING IN DE KETEN LOONT

Jeroen Heijdra voegt toe: ‘Wij werken dus niet meer projectmatig, zoals vroeger, maar conceptmatig. Samen zijn we sterker dan wanneer we voor elk project zelf een concept moeten ontwikkelen. Bij een normaal project zijn er ontwikkelkosten, die worden doorberekend aan de koper. Die kosten maken we niet, omdat het concept al staat. We creëren zo maximale waarde voor de klant. Samenwerking in de keten loont dus.’ De eerste woningen van de concepten beterBASIShuis en lekkerEIGENhuis werden in 2014 gebouwd, onder andere in Utrecht en Maassluis. In 2015 zijn de standaarden alweer verbeterd. ‘We gaan weer nieuwe concepten uitbrengen voor de consument en professionele klant’, onthult Bianca Seekles. ‘We blijven de innovatie aanjagen’, concludeert Heijdra. ‘Het nieuwste concept is mooiGROOThuis, dat inspeelt op vraag naar particulier opdrachtgever schap. Hiervoor werken wij samen met Groothuis Wonen. In april 2015 gaan we hiermee de markt op.’